понеділок, 18 січня 2016 р.


ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 2
СВІТЛОВОДСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ










Урок української літератури

«Василь Симоненко. Патріотичні мотиви
в поезії «Лебеді материнства»






Підготувала
вчитель української мови
та літератури:

Плітко В.Л.






Світловодськ
2013

Тема:         Василь Симоненко. Патріотичні мотиви в поезії «Лебеді материнства»
Мета:         коротко ознайомитися з біографією письменника, його переконаннями; формувати навички ідейно-художнього аналізу тексту, визначення жанрових особливостей творів;  
розвивати аналітичне мислення, мовлення;
виховувати патріотичні почуття

Обладнання: портрет В.Симоненка, виставка збірок поета, дитячі ілюстрації до вірша – лебеді

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.



На дошці вислови поета:
Народ мій є!
Народ мій завжди буде!
Ніхто не перекреслить мій народ!

Можна все на світі вибирати сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину!

Бо на світі той наймудріший,
Хто найдужче любить життя.
                                      (В.Симоненко)

 

 

 

Розділ книги «Ми – українці!»

 «Ми є. Були. І будем ми!

Й Вітчизна наша з нами!»

                                       (І.Багряний)



Словник              Лиман – затоплене морем розширене гирло ріки, відокремлене від  моря.
Мавка – міфологічна істота жіночої статі, яка здебільшого мешкає в лісі.
Марево – 1) Щось уявне, що здається реальним
                2) Оптичне явище в атмосфері, пов'язане з виникненням уявних зображень.

Слова:               лебеді                материнство
(Посередині дошки під темою)

Хід  уроку

І. Мотивація пізнавальної діяльності на основі актуалізації.
Бесіда.
-  Як називається розділ підручника, з яким познайомилися? (Ти знаєш, що ти – людина?)
-  Що об'єднувало твори, які вивчалися у розділі? (Герої – переважають риси людяності).
-  Ви знаєте, кому належать слова «Ти знаєш, що ти – людина?» (В.Симоненку)


ІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація
         1) Слово вчителя. Вивчатиметься творчість поета-шістдесятника В.Симоненка у розділі «Ми – українці» під епіграфом
«Ми є. Були. І будем ми!

                   Й Вітчизна наша з нами!» (І.Багряний)

-  Як ви розумієте ці слова?
-  З якими рядками поезії В.Симоненка вони співзвучні?
-  Як ви це поясните? Про що це свідчить? (Що твори Симоненка мають патріотичні мотиви, що сам автор любить і дорожить своєю Батьківщиною)

2) Завдання уроку:   
Ми познайомимося з біографією В.Симоненка, мотивами його творчості; будемо вчитися працювати з текстом поезії, спробуємо відчути глибинний смисл слів поета, зрозуміти його погляди, переконання.

ІІІ. Ознайомлення з навчальним матеріалом (робота в групах)
1)    Презентація повідомлень.
  І група – Життєвий шлях В.Симоненка
 ІІ група – Творча діяльність поета.
ІІІ група – Спогади близьких поета, його щоденникові записи
2)    Учитель.
Короткою була життєва дорога В.Симоненка, але ніколи не зупиниться дорога в людське безсмертя, де буде звучати заповіт, «Все на світі можна вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину».

IV. Робота з текстом поезії
1)    Складання схематичної карти слів.
З чим асоціюються слова?
лебеді                                     материнство


-  краса
-  вірність
-  ніжність
-  чистота...


-    любов
-    доброта
-    захист
-    чистота
-    вірність...


2)    Прогнозовані асоціації прочитання.
-  Як ви думаєте, про що ця поезія?
3)    Словникова робота – пояснення слів перед читанням твору.
4)    Виразне читання поезії учнями.
Запитання:
- До якого жанру народної пісенної лірики подібний даний твір? (Колискова пісня)
- Учитель повідомляє, що композитор Анатолій Пашкевич написав музику. (Учитель співає пісню «Виростеш ти, сину»)
5) Ідейно-художній аналіз тексту.
-  Які почуття, емоції викликала поезія, пісня?
Ланцюжок почуттів розміщується на дошці (кожна група пише на окремих аркушах)
-  Які рядки найбільше сподобалися? Чому?
-  На скільки частин можна поділити поезію?
-  Яка частина більше схожа з колисковою? Чому?
-  На що схожа друга частина?

V.  Дослідження тексту  (робота в групах)
І група – досліджує І частину – колискову.
-  Які художні засоби переважають?  (Символи, епітети)
-  Який символічний образ зустрічається найчастіше? (Лебеді)
-  Чи бачили ви рожевих лебедів?
-  Що вони символізують?
ІІ група.   – Які образи зустрічаються в ІІ частині?  (Мавки, дорога, тривога)
- Це реальні чи казкові образи?
-  Які два образи є символічними і доповнюють один одного? (Мати, Україна)
ІІІ група. Визначити тему та основну думку.
Тема: - материнська тривога за долю сина, прагнення вберегти від реалій життя.
Основна думка – Батьківщина одна, її не обирають, як і матір.

V. Підсумок.
         1. У яких рядках на дошці звучить основна думка? (Запис)
         2. До якої лірики віднесемо поезію? Які мотиви звучать?

VІ. Д/з        1). Вірш напам'ять.
                   2) ст.219 (виписати про ліричного героя)


Немає коментарів:

Дописати коментар