Розробка уроку з
української мови для 9 класу
Тема. Складні речення з різними видами сполучникового й
безсполучникового зв ‘язку,
розділові знаки в них ( на словесному матеріалі творів Т.Г.Шевченка).
Мета: узагальнити
знання про складне речення з різними видами зв ‘язку, розділові знаки в них,
стилістичне вживання;
розвивати вміння й навички працювати
з текстом, досліджувати його, знаходити речення з різ-
ними видами зв’язку, будувати схеми, пояснювати розділові знаки,
робити висновки;
виховувати культуру усного й
писемного мовлення.
Тип уроку: урок
узагальнення й систематизації знань.
Форма уроку:
робота в групах.
Обладанання: підручники, твори Т.Г. Шевченка,
демонстраційні засоби( екран телевізора, ноутбук).
Хід уроку.
І.
Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація
знань про різні види зв’язку
в складних реченнях, розділові знаки.
1.
Теоретичний
диктант.
-За допомогою чого поєднуються частини складносурядного речення?
/Інтонації, сполучників сурядності/.
-За допомогою чого поєднуються частини складнопідрядного речення?/Інтонації,
сполучників підрядності/.
-У якому реченні розділові знаки залежать від смислових зв’язків між частинами? / БСР/.
-Який розділовий знак ставиться, якщо між частинами БСР існують однорідні
відношення?/Кома/.
-Який розділовий знак ставиться у БСР, якщо між частинами
причинно-наслідковий зв’язок?/Тире/.
-Який розділовий знак потрібно ставити, якщо в БСР друга частина пояснює,
доповнює першу?/Двокрапка/.
-Які зв’язки можуть бути
в складних реченнях з різними видами зв’язку?/Сполучниковий сурядний або підрядний, безсполучниковий/.
2.Показати на дошці схематично, які розділові знаки можна поставити в БСР і
пояснити інтонацію.
БСР
, ;
_ :
Одночасність, зіставлення, доповнення,
розкриття
послідовність протиставлення, змісту,
наслідок, висновок
причина
ІІІ.Повідомлення
теми, мети.
1.Робота в групах. Лінгвістичне дослідження тексту поеми
Т.Г.Шевченка «Сон».
1)Знайти речення з різними видами
зв’язку:
Група 1. У «Вступі» знайти речення
із сполучниковим сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком.
Група 2.У першій подорожі
ліричного героя знайти речення із сполучниковим сурядним, підрядним.
Безсполучниковим зв’язком.
Завдання для обох груп:визначити
граматичні основи, межі речень, засоби зв’язку, пояснити розділові знаки, накреслити
схеми. Під час перевірки кожна група
перевіряє правильність виконання іншої
2)Зіставити тексти в
підручнику-хрестоматії та книзі «Кобзар» (початок поеми «Сон») Знайти
невідповідність у розділових знаках.Пояснити, у
якому варіанті поставлені розділові знаки за правилами. Чому існує
розбіжність? (Діти пояснюють про існування авторських розділових знаків).
3)Знайти в тексті речення за
схемою, пояснити розділові знаки, прочитати інтонаційно правильно. Чи всі
розділові знаки вмотивовані? (Можна взяти будь-який уривок з поеми).
ІУ.Підсумок.
Дати відповіді на
запитання( на екрані).
1.Яку роль
виконують у тексті складні речення з різними видами зв’язку?
2.У яких стилях
найчастіше зустрічаються?
У.Домашнє
завдання: виписати з поеми Т.Шевченка «І мертвим, і живим…» 1 речення з різними
видами зв’язку і зробити синтаксичний розбір.
Розробка
уроку вчителя ЗШ І-ІІІ ст..№2
Світловодської
міської ради
Плітко
Валентини Лаврентіївни
Немає коментарів:
Дописати коментар