вівторок, 6 квітня 2021 р.

Розробка уроку з української мови для 9 класу

 

Розробка уроку з української мови для 9 класу                                                                                                                                          

Тема. Складні речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв язку, розділові знаки в них ( на словесному матеріалі творів Т.Г.Шевченка).                                                                                                                                                                                                                         

Мета: узагальнити знання про складне речення з різними видами зв язку, розділові знаки в них,

           стилістичне вживання;

           розвивати вміння й навички працювати з текстом, досліджувати його, знаходити речення з різ-

           ними видами звязку, будувати схеми, пояснювати розділові знаки, робити висновки; 

           виховувати культуру усного й писемного мовлення.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.  

Форма уроку: робота в групах.   

Обладанання:  підручники, твори Т.Г. Шевченка, демонстраційні засоби( екран телевізора, ноутбук).

                                                       Хід уроку.

І. Організаційний  момент.

ІІ.Актуалізація знань про різні види звязку в складних реченнях, розділові знаки.

1.      Теоретичний диктант.

-За допомогою чого поєднуються частини складносурядного речення? /Інтонації, сполучників сурядності/.

-За допомогою чого поєднуються частини складнопідрядного речення?/Інтонації, сполучників підрядності/.

-У якому реченні розділові знаки залежать від смислових звязків між частинами? / БСР/.

-Який розділовий знак ставиться, якщо між частинами БСР існують однорідні відношення?/Кома/.

-Який розділовий знак ставиться у БСР, якщо між частинами причинно-наслідковий звязок?/Тире/.

-Який розділовий знак потрібно ставити, якщо в БСР друга частина пояснює, доповнює першу?/Двокрапка/.

-Які звязки можуть бути в складних реченнях з різними видами звязку?/Сполучниковий сурядний або підрядний, безсполучниковий/.

2.Показати на дошці схематично, які розділові знаки можна поставити в БСР і пояснити інтонацію.


 

                                                           БСР

,    ;                                                     _                                       :

Одночасність,                    зіставлення,                           доповнення, розкриття

послідовність                    протиставлення,                   змісту,

                                              наслідок, висновок               причина

ІІІ.Повідомлення теми, мети.

     1.Робота в групах.  Лінгвістичне дослідження тексту поеми Т.Г.Шевченка «Сон».

             1)Знайти речення з різними видами звязку:

             Група 1. У «Вступі» знайти речення із сполучниковим сурядним, підрядним і безсполучниковим звязком.

             Група 2.У першій подорожі ліричного героя знайти речення із сполучниковим сурядним, підрядним. Безсполучниковим звязком.

       Завдання для обох груп:визначити граматичні основи, межі речень, засоби звязку, пояснити розділові знаки, накреслити схеми.  Під час перевірки кожна група перевіряє правильність виконання іншої

           2)Зіставити тексти в підручнику-хрестоматії та книзі «Кобзар» (початок поеми «Сон») Знайти невідповідність у розділових знаках.Пояснити, у  якому варіанті поставлені розділові знаки за правилами. Чому існує розбіжність? (Діти пояснюють про існування авторських розділових знаків).

             3)Знайти в тексті речення за схемою, пояснити розділові знаки, прочитати інтонаційно правильно. Чи всі розділові знаки вмотивовані? (Можна взяти будь-який уривок з поеми).

ІУ.Підсумок.

Дати відповіді на запитання( на екрані).

1.Яку роль виконують у тексті складні речення з різними видами звязку?

2.У яких стилях найчастіше зустрічаються?

У.Домашнє завдання: виписати з поеми Т.Шевченка «І мертвим, і живим…» 1 речення з різними видами зв’язку і зробити синтаксичний розбір.

Розробка уроку вчителя ЗШ І-ІІІ ст..№2

Світловодської міської ради

Плітко Валентини Лаврентіївни

Немає коментарів:

Дописати коментар